Мартин Русанов е част от проекта на Tialoto.bg – Фитнес съвети от треньори. Той е професионален треньор на отбора на Trec Nutrition Bulgaria, който включва над 20 състезатели, завоювали редица републикански, балкански и персонални титли в различни категории – бикини фитнес, класически културизъм и културизъм.

Русанов е собственик на два фитнес центъра – в Шумен и в Разград. Твърди, че ги е създал от непримиримост към липсата на компетентна информация относно този спорт в малките градове и непрекъснатата жажда за знание и прогрес в тази област.

Отношението към храните често се променя с времето и яйцата са един от най-ярките примери за това. През 70-те, 80-те и 90-те години на миналия век те са били смятани за вредни (особено жълтъкът) и е било препоръчвано да се консумират не по-често от два пъти седмично.

Причината за подобно негативно отношение е, че на яйцата се е гледало като високорисков фактор за развитието на сърдечносъдови заболявания, главно поради наличието на голямо количество наситени мазнини в жълтъка.

В днешно време обаче знаем повече за въздействието на наситените мазнини върху организма. Всъщност, съществуват различни видове от тях и не всички оказват еднакво влияние. Някои, например стеариновата киселина, не променят нивата на холестерола и се превръщат в мононенаситени мазнини, когато попаднат в черния дроб. А именно тя съставлява голяма част от общото количество наситени мазнини в жълтъка.

Освен това, едно голямо яйце съдържа по-малко от 10% от препоръчителното дневно количество наситени мазнини – тоест, далеч по-малко от много други храни. А и единствената причина за демонизирането на наситените мазнини е предположението, че увеличават нивата на холестерол. Хронично висок холестерол, комбиниран с други рискови фактори, като заседнал начин на живот, нездравословна диета, диабет или високо кръвно налягане, се счита за предпоставка за сърдечни болести.

Още по темата

Наистина, яйцата съдържат голямо количество диетичен холестерол. Но дали е достатъчно, че да повиши нивото на холестерол в организма?

Според различни изследвания – да, но само донякъде. И това всъщност не е проблем за хора, които са здрави, с нормално тегло, водят активен начин на живот и не страдат от диабет.

Холестеролът също често е обект на неразбиране. В правилните количества той е полезен, особено за трениращите. Причината е, че холестеролът е прекурсор на тестостерона, който е сред най-важните анаболни хормони.

Обратно на разпространеното през миналия век мнение за яйцата, във фитнес средите са били наясно с ползата от тях, най-вече по отношение на протеиновото съдържание. През 60-те и 70-те години дори е било практика да се изпиват сурови. Поради опасения за здравето, този начин на консумация по-късно престава, но и до днес яйцата си остават златния стандарт за качествен протеинов източник, спрямо който се сравняват всички останали.

А и не са само протеините – в яйцата има голямо количество други важни хранителни вещества, но ако изхвърлите жълтъка, ще изпуснете много от тях.

Нека разгледаме разликите между жълтъка и белтъка:

Белтъци – съдържат основно вода и протеин, съвсем малко други вещества.

Жълтъци – тройно повече калории от белтъците, почти същото количество протеин и множество други хранителни вещества, например:

Холин – това е важно витаминоподобно вещество, което е с основна роля за производството на невротрансмитера ацетилхолин. Друга негова функция е подобряването на липидния метаболизъм. Най-добрият източник на холин? Яйцата.

Витамин D – ползите от него са твърде много, за да се изброяват тук. За съжаление, той е дефицитен при голяма част от хората. Витамин D се набавя основно чрез слънчевите лъчи и не толкова от храната. Жълтъците обаче са една от малкото храни, които го съдържат в значими количества и макар само от тях да не можете да си набавите необходимата доза, те определено са от полза.

Други витамини – А, Е и К. Всички те (както и D) трябва да бъдат разтворени в диетична мазнина, за да бъдат усвоени достатъчно добре от организма.

Ако целта ви е да изградите мускули, то включването на жълтъците към диетата ви не трябва дори да бъде поставяно под съмнение. Те са богати на левцин и на аминокиселини като цяло, а и са много по-достъпни от повечето суперхрани. Допълнителните калории от тях ще са ви само от полза, ако целите да натрупате мускулна маса.

А ако желаете да отслабнете?

Това вече зависи от вас и вашия подход. От една страна, яйцата са калорична храна, а при диетите за отслабване целта е да се намалят калориите. От друга обаче, яйцата могат да ви помогнат. Високото съдържание на мазнини засища бързо глада, протеините винаги са необходими за мускулите ви, а и яйцата способстват за по-балансирана хормонална среда.

Диетите с прекалено ниско съдържание на мазнини многократно са носили повече ползи, отколкото вреди, така че ако трябва да включите някакви мазнини в менюто си, защо те да не дойдат именно от яйцата?