Този сезон има разнообразие от плодове и зеленчуци, с които можем да променим хранителния си режим от здравословна гледна точка. Всеки знае, че те съдържат голямо количество витамини. Когато човек има недостиг на някой от тях, започват да се обаждат различни проблеми.

Витамин А играе важна роля за здравето на зрението. Той се отнася към групата вещества, съдържащи основно ретиноиди и каротеноиди, открити в някои храни. Те поддържат имунната система, подобряват състоянието на кожата. Смята се, че притежават антиоксидантни свойства, които помагат в борбата със свободните радикали в организма.

Хранителен режим, богат на витамин А, е от съществено значение за хора с недостиг на микроелемента и бременни. Дефицитът на витамин А може да предизвика промени в белите дробове и стесняване на дихателните пътища.

Витамин А се среща в яркочервените, жълти или оранжеви на цвят плодове и зеленчуци.

Какво да ядете, за да си набавите витамин А?

1. Моркови

Най-добрият начин да приемаме по-голямо количество витамин А, е да консумираме морковите в сурово състояние. Ако те са сготвени, полезните вещества в тях намаляват значително. 100 грама са достатъчни, за да си набавим необходимото количество за деня.

2. Сладки картофи

Този вид картофи са много по-полезни от обикновените. В тях има голям процент каротеноиди, които подобряват производството на витамин А, който регенерира дихателната система.

3. Зеленолистни зеленчуци

Неслучайно бабите ни готвят по-често спанак и зелен фасул. В тях има основни хранителни вещества, сред които и витамин А. Колкото по-здравословно приготвяте зеленолистните зеленчуци, толкова по-полезни са те.

Още по темата

4. Тиква

100 грама тиква осигурява около 170% от препоръчителния дневен прием на витамин А. Можете да я използвате за приготвянето на супи, пайове, десерти. Най-добре е да сварите тиквата или да я приготвите на пара.

5. Черен дроб

Може и да не е най-любимата ви храна, но задължително трябва да я включите в менюто си поне 2 пъти на седмица. В него има витамин А, с който ще подобрите зрението си.

6. Магданоз и други подправки

Магданозът, както и други пресни подправки като босилек, кориандър, целина, изобилстват от витамин А и други полезни микроелементи. Те са много по-малки като количество в сравнение със зеленолистните зеленчуци, но не са за подценяване.

7. Домати

Този зеленчук е може би един от най-добрите източници на антиоксиданти и витамини. Ликопенът в доматите спомага за намаляване растежа на раковите клетки, особено на простатата, стомаха и колоректалния рак.