Редовното спортуване е много важно за поддържането на формата и по-здравословен начин на живот. То върви ръка за ръка с храненето и приема на определени напитки преди и след тренировка.

За да предотвратите дехидратацията на организма след усилена тренировка, е добре да пиете от така наречените изотонични или казано по-просто – спортни напитки. В тях има голямо количество електролити, въглехидрати, витамини и минерали, от които тялото се нуждае.

Калий, натрий, желязо, магнезий, витамини от В групата, са най-често срещаните съставки в разфасовките, които се предлагат във фитнес залите. В тях обаче има и други подобрители като боя за оцветяване, определен процент захар или кофеин, които не са полезни в по-големи количества.

Спортуващите активно трябва да ползват изотонични напитки, за да поддържат баланса на течностите в тялото. Но според диетолози, по-добре е да си ги приготвят сами вкъщи. Ето защо предлагат няколко по-здравословни алтернативи:

Шоколадово мляко

Според Натали Ризоо, която е сертифициран диетолог в Ню Йорк, млякото с малко шоколад зарежда с въглехидрати, които дават енергия след тренировка и помага за възстановяване на мускулите.

Любимата напитка на много деца съдържа калций, желязо и магнезий, които се препоръчват за пиене след изтощителни упражнения. Те укрепват мускулите и ставите. Специалистът изтъква, че прясното мляко, което се смесва с истински шоколад, не бива да бъде обезмаслено, защото така се губят доста електролити.

Сок от портокал

Стига да е пресен, той е пълен с витамин D и калций, казва Джонатан Владес, говорител на Академията по хранене и диетика в Ню Йорк.

„Няма голямо разнообразие на електролитите като в спортните напитки, но в него са концентрирани доста антиоксиданти като хесперидин, които предотвратяват високо кръвно“, посочва той.

Кокосова вода

Тя съдържа много от компонентите, които ги има и в изотоничните напитки. В биопродукта от кокос има желязо, което е силен електролит, натурална захар и вода.

Натуралната захар помага на тялото да поддържа енергийните си нива. Пиенето на кокосова вода се отразява добре на стомаха, защото по-доброто хидратиране на организма през деня намалява болката, подуването и дискомфорта. Ако сте тренирали на открито, при жарко слънце, сложете лъжичка хималайска сол в кокосовата вода.

Сок от череши

Препоръчително е да се пие след упражнения за разтягане, за да намали мускулната болка. Много проучвания доказват, че намалява и умората след тренировка.

Електролитни напитки в домашни условия

Не си мислете, че спортните напитки, които гледате в хладилника във фитнеса, са по-добри от домашните. Просто смесете малко кокосова вода с лъжичка мед и хималайска сол, изстискайте един лимон или лайм, разклатете добре и сте готови. Може да пробвате и изотонична напитка от вода, лимонов сок и малко джинджифил.

Източник: IStockphoto