Храната, която приемате всеки ден, се отразява на организма. Важно е какво поглъщаме през устата, особено ако то е сготвено. Някои вещества в храните могат да бъдат разрушени при термичната обработка и да се превърнат в токсични.

Ето 4 начина на приготвяне на храната, които вредят на здравето ни:

1. Опушване

Пушеното месо е много по-вкусно за много хора, но крие своите рискове. Опушването е свързано с по-висок риск от увреждане на клетките с канцерогени като полициклични ароматни въглеводороди, които се отделят от дървените въглища при нагряване. Освен това нитрозамините, намиращи се в продуктите с втвърдяващи агенти, също са токсични.
В пушеното месо има голямо количество натрий, който трябва да се избягва.

2. Приготвяне на месо на барбекю

Приготвено на барбекю, месото е много по-крехко и ароматно. Но при горенето на дървени въглища се отделят полициклични ароматни въглеводороди и хетероциклични амини, които имат възпалително действие. В допълнение, барбекю сосовете са с добавени захари и консерванти, които са вредни за здравето.

Още по темата

3. Пържене

Пърженето на картофи, тиквички, кюфтета и други, окислява олиото и по този начин въпросната храна се изпълва с трансмазнини, които водят до натрупване на килограми и наднормено тегло. Пържените храни са висококалорични и трябва да се избягват, особено вечер, когато работата на храносмилателната система се забавя. Освен това пърженето в растителни мазнини – от царевица, рапица, соя, е още по-токсично. Те са податливи на топлина и полиненаситените мастни вериги, които се съдържат в тях, могат да гранясат и така да се отделят свободни радикали. Попаднали в организма, те предизвикват различни негативни последици.

4. Претопляне с микровълнова

Все по-често се говори, че използването на микровълновите трябва да бъде сведено до минимум. Повечето хора ги използват за пуканки или претопляне на вече сготвени ястия. Но микровълните могат да променят молекулите на храната, например някои аминокиселини, които се срещат в млякото, се преобразуват в d-изомери, които са невро- и нефротоксични. Според американски учени, нещата, които претопляме с микровълновата, причиняват по-висок холестерол и нисък хемоглобин.

Препоръката на специалистите по хранене е да приготвяте зеленчуците на пара, а месото на грил тиган или във фурната, с много малко мазнина, за да запазите повече от полезните им съставки.