Има хора, които когато бъдат изправени пред критики, винаги реагират твърде отбранително, защитавайки яростно своите качества и компетентност. Вместо това, те биха могли да се поучат от грешките си, а не да обвиняват всеки друг за провала си, само и само те да се виждат в положителна светлина.

Този тип хора винаги реагират със съпротива, когато някой им направи забележка, било то приятел, шеф или партньор. Това поведение обаче отблъсква хората и в дългосрочен план подкопава взаимоотношенията на човек с другите.

Ето и 5 начина, които ще ви помогнат при критика да спрете да реагирате като таралеж с бодлите нагоре:

1. Спомнете си най-дълбоките си ценности

Когато си спомните своите най-дълбоки вярвания и ценности, вие ще осъзнаете, че критиката не е чак толкова лошо нещо и че винаги може да бъде градивна и да научите нещо полезно от нея. Съсредоточете се върху областите, в които се чувствате най-уверени, независимо дали това е вашето желание да живеете здравословен начин на живот, дали е вашата готовност да помагате на другите, или вашата страст към изкуството (нещо, на което държите много). Като се съсредоточите върху тези положителни неща в живота си, вие ще запазите доброто си самочувствие и по-рядко ще се държите отбранително при критика.

2. Гледайте на критиките като на знак, че другите вярват във вашите способности, а не обратното

Спомнете си времето, когато сте били седми клас. На тази възраст отзивите, които сте получили от учители, треньори, родители и приятели, са имали огромно влияние върху изграждането на самочувствието ви и оформянето на ценностната ви система. Много деца, именно на тази възраст започват да си правят изводи за това, дали ще могат да се доверят на важни институции като училището, дали самите те влизат в стереотипите, дали хората ги съдят справедливо или имат някакви пристрастия и т. н. Ако в пубертета едно дете получава само критики или само похвали, и в двата случая това не се отразява добре на неговата самооценка. Важно е да вярвате, че сте способни, но да реагирате позитивно на обратната връзка, дадена ви от близки и колеги.

3. Възпитавайте у себе си желание за растеж

Обикновено хората, които са твърде отбранителни, имат проблеми със самочувствието и прикриват това зад това свое нежелание да се поучат от критиката. Ако искате обаче да се самоусъвършенствате, трябва да насочите енергията си не към самозащита, а към по-отворен начин на мислене. Мислете върху чувствата и емоциите си, умувайте върху различни стратегии как да се справите по-добре с предизвикателствата в живота си. Вместо да отблъсквате критиката, възприемайте забележките, разбира се, ако са обективни, а не жестоки или обидни.

4. Замълчете и помислете преди да реагирате

Дори да следвате горните три точки, пак ще има моменти, в които инстинктите ви ще ви карат да се защитавате, вместо да приемате градивната критика. Като алтернатива, не се страхувайте да останете за миг мълчаливи в такава ситуация. Тази, малко неудобна, пауза тишина ще ви даде време да помислите как да отговорите на забележката най-разумно.

5. Използвайте отговори, които започват с „Аз“

Изреченията, които започват с „Аз“ са от ключово значение за намаляване на отбранителната ви реакция. Така няма да се втурвате да обвинявате някой друг, рискувайки конфликтът да ескалира, а по-скоро ще изложите своето мнение и ще разкриете своите чувства по отношение на ситуацията. Изявленията „Аз“ фокусират разговора върху вас. Например, вместо да кажете: „Той не ми обясни работата достатъчно добре“ (обвинявате друг за грешката си), кажете: „Може би не съм разбрал или чул добре обясненията му.“ това звучи като готовност от ваша страна да се постараете повече.