Всеки преминава през различни етапи на работното място преди да достигне до идеалната позиция, която заслужава и на коя се чувства най-добре. Правене на кафе на по-висшестоящите, мъмренето на шефа, „мръсните“ игрички на някои колеги, които се страхуват да не ги изместите, извънредна работа и какво ли още не могат да ви изкарат „извън строя“. Това обикновено се случва, ако се оставите на стреса и напрежението да ви завладеят. А те са една от най-големите пречки по пътя към успеха. Понякога нещата в офиса могат да ескалират до такава степен, че да се отразят и на личния ви живот. Те не само оказват негативен ефект върху производителността на човек, но и върху отношенията му с другите извън работното място.

Липсата на удовлетвореност и самостоятелност, монотонност на работния процес, строги вътрешни правила на организация, дрес код, невъзможност за изкачване в йерархията и увеличение на заплатата, некомпетентни колеги. Това са нещата, от които работещите се дразнят най-често. 

Как да преодолеете стреса с няколко лесни стъпки

1. Не пренебрегвайте знаците, които ви дава тялото

Никой не е на 100% продуктивен и мотивиран. Има дни, в които просто сте отпуснати и не може да дадете максимума от себе си. Но ако те започват да стават все повече, това е знак, че започвате да прегрявате емоционално и може да стигнете до бърн аут, ако не вземете мерки. Раздразненост, липса на концентрация, главоболие, са най-ранните симптоми на това състояние. Ако ги имате, вземете си почивка и се опитайте да избягате от работните неволи поне за 1-2 дни. 

2. Промяна на нагласите

Стресът на работното място може да бъде преодолян, ако промените виждането си за някои неща. Да, те определено не ви харесват, но не винаги може да ги промените, защото си има фирмени правила и думата на шефа е закон. Гледайте да се приспособите към всяка една ситуация, а не да ставате нейна жертва. Когато сте бесни заради конкретни обстоятелства, пребройте до 10, забравете за станалото и не се вглъбявайте толкова. Помислете може ли 100 души да реагират по един и същи начин в конкретния случай. Разбира се, отговорът е „не“. Излишното напрежение заради задълбаването в нещата ще ви донесе допълнителни главоболия. 

Още по темата


3. Потърсете подкрепа от колега

Намирането на съмишленици в и извън офиса, с които да обсъждате различни проблеми, които ви стресират, също е решение. Споделянето сближава хората, но може и да ви докара още главоболия. Затова се уверете, че можете да разчитате на човека отсреща, а това става с времето. 

4. Предизвиквайте себе си 

Всеки обича да стои във своята зона на комфорт. Когато началникът ви даде нещо, което да свършите 15 минути преди края на работния ден, не приемайте това като нещо лошо. Обземе ли ви паника, започнете ли да се питате: „Как ще се справя?“, нещата няма да потръгнат. Вместо това се успокойте и приемете това като поредното предизвикателство. Това ще разчупи работния ви процес и ще ви покаже, че вие може да свършите всичко, стига да вярвате в това. 

5. Отработвайте стреса

За да възстановите емоционалния си баланс, помислете как да изхабите напрежението, което сте натрупали по време на работния ден. Това се нарича още отработване на стреса. Всъщност първо може да помислите как да не си го създавате – например да отидете по-рано за среща, а не да тичате в последния момент и закъснявате, да тренирате в обедната почивка, а не преди работа и други. 

Ако сте мениджър, може да измислите приятно занимание за целия екип, с което ще релаксирате. По този начин ще мотивирате колегите за работа. Масаж, топла вана, ароматерапия, хубава музика, разходка на чист въздух, са малките, но ефективни неща, чрез които да стоите далеч от бърн аут на работното място.